Cum alegi cadrul de raportare ESG potrivit pentru IMM-ul tău

Aug 21

Context

Pe măsură ce investitorii acordă din ce în ce mai mult importanță factorilor de mediu, social și de guvernanță corporativă (ESG) în deciziile lor, selectarea de către companii a cadrului de raportare ESG care să ofere informații cât mai complete și de încredere devine crucială. Deși navigarea cadrelor de raportare ESG poate fi o provocare, este important ca atunci când companiile decid să raporteze în mod voluntar aspecte de sustenabilitate să aleagă un cadru potrivit, aliniat cu impactul, valorile și obiectivele afacerii.

Definește-ți obiectivul 

Începe prin a clarifica ce îți propui să obții de la raportarea ESG. Odată ce ai stabilit motivul pentru care îți dorești să raportezi poți să alegi cadrul de raportare care se pretează cel mai bine. Dacă scopul raportării ESG este identificarea locurilor unde compania ta este vulnerabilă în fața schimbărilor climatice, Recomandările Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) sunt o opțiune potrivită, întrucât se concentrează pe riscurile climatice și pe rolul pe care îl joacă conducerea companiei în atenuarea lor. O altă opțiune pentru raportarea aspectelor de mediu este și Carbon Development Project, care pune la dispoziția companiilor trei chestionare anuale (pentru încălzirea globală, păduri și securitatea apei) pe baza cărora acordă un scor final și care a creat și un ghid de raportare pentru IMM-uri.

Pe de altă parte, dacă prin raportare îți dorești să prezinți impactul companiei tale în societate și să crești transparența și conformitatea cu pilonii ESG, atunci Standardul Global Reporting Initiative (GRI) este mai adecvat, întrucât cântărește în mod egal „E”, „S” și „G”. De asemenea, Standardul GRI este util și pentru urmărirea și raportarea eforturilor unei organizații în călătoria spre un model de afaceri cu emisii scăzute de carbon. 

Decide cui vrei să te adresezi

Îți dorești să atragi investitori, să sporești transparența legată de modul în care afacerea ta funcționează sau vrei să crești credibilitatea firmei tale și să îți demonstrezi angajamentul pentru sustenabilitate în fața clienților sau a angajaților?

Dacă scopul raportării este atragerea de investiții, atunci potențialii investitori și-ar dori să afle mai multe despre riscurile și oportunitățile financiare ale companiei înainte de a investi. Investitorii au nevoie să cunoască informații despre potențialul de întrerupere a lanțului de aprovizionare, felul în care legislația de mediu este integrată în activitate, deci inclusiv expunerea la amenzi viitoare sau dacă există un plan de tranziție la un model de afaceri cu emisii scăzute. În acest caz, un cadru de raportare potrivit ar fi Recomandările TCFD, întrucât se concentrează pe riscurile și oportunitățile legate de climă, pe implicațiile financiare pe care schimbările climatice le au pentru companii, punând accent pe raportarea de informații legate de gestionarea acestor riscuri climatice, strategii și guvernanță.

În cazul în care compania ta are deja un plan de tranziție sau informații concrete despre propriile emisii și reziliența afacerii în fața diferitor scenarii climatice, atunci Standardele International Sustainability Standards Board (ISSB) ar putea fi mai potrivite. Acestea încorporează în totalitate Recomandările TCFD, urmând să le ia locul din 2024 și cer o raportare mai exigentă.

Dacă vrei să atragi clienți, aceștia sunt interesați de lucruri precum modul în care compania ta influențează mediul înconjurător în timpul procesului de producție, impactul pe care îl ai în societate și eforturile tale pentru a fi mai responsabil social și ecologic. Așadar, un cadru mai simplificat de raportare este Sustainable Development Goals (SDG), cele 17 obiective globale adoptate de statele membre ONU în 2015 pentru a aborda diverse provocări sociale, economice și de mediu până în 2030. Identifică care dintre cele 17 obiective sunt cele mai relevante pentru activitatea companiei tale și raportează asupra celor unde ai făcut deja progrese. Setează ținte specifice, măsurabile și realiste pentru obiectivele în care intenționezi să ai un impact pozitiv în viitor.

Ghidează-te după industrie

Uită-te la tipul de afacere și la industria în care activezi pentru a înțelege care sunt cele mai importante subiecte ESG pentru compania ta. De exemplu, o companie care oferă soluții de răcire, refrigerare sau congelare poate avea un impact asupra mediului din cauza gazelor refrigerante produse de aparatele sale. În acest caz, Standardul Global Reporting Initiative (GRI) oferă Standardul 305: Emisii, care detaliază modul de raportare a emisiilor fugitive de gaze cu efect de seră.

Dacă în industria ta există deja un cadru preferat de raportare ESG, este bine să îl utilizezi și tu. Acest lucru facilitează compararea eficientă a performanței afacerii tale cu cea a competitorilor. Dacă afacerea ta se descurcă bine, folosirea aceluiași cadru poate câștiga încrederea clienților și a investitorilor, consolidându-ți poziția pe piață și făcându-te alegerea lor preferată.