Schimbările climatice: riscuri pentru companii

Jul 24
Riscurile sunt inevitabile atunci când ai o afacere, iar conștientizarea, înțelegerea și pregătirea în fața acestora sunt esențiale pentru a supraviețui pe piață. Există, totuși, un risc în fața căruia multe companii sunt oarbe: riscul climatic.

Riscurile fizice

Riscurile fizice sunt legate de impactul fizic al schimbărilor climatice.

Unele riscuri fizice sunt acute, determinate de anumite evenimente meteorologice extreme, cum ar fi uragane, inundații, incendii sau secetă. Spre exemplu, o companie care activează în domeniul agriculturii se expune la riscul pierderii de culturi din cauza secetei.
Altele sunt cronice, asociate cu schimbări pe termen lung ale modelelor climatice, cum ar fi creșterea continuă a temperaturilor, creșterea nivelului mării și valuri de căldură mai lungi și mai frecvente. Un exemplu de astfel de risc pe care îl au toate companiile este reducerea productivității muncii din cauza valurilor de căldură sau despre creșterea bolilor respiratorii din cauza stresului termic.

Riscurile fizice pot avea un impact financiar brusc și semnificativ dacă afectează operațiunile, transportul, lanțurile de aprovizionare sau siguranța angajaților sau a clienților. Spre exemplu, o companie care activează în domeniul transporturilor este nevoită să își oprească temporar activitatea dacă se confruntă cu deteriorarea sau întreruperea rețelei de transport din cauza unui uragan sau a unei inundații.

Riscurile de tranziție

Riscurile de tranziție sunt riscuri inerente tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon și se împart în mai multe categorii.

Riscuri politice și juridice: implică implementarea unor măsuri legale și politice cum ar fi taxa pe emisiile de dioxid de carbon, necesitatea utilizării surselor de energie mai puțin poluante sau obligații de raportare exigente. Astfel de modificări presupun costuri în plus pe care o companie trebuie să le aibă în vedere.

Riscuri tehnologice: apar în momentul dezvoltării și utilizării tehnologiilor emergente, cum ar fi energia regenerabilă, stocarea bateriilor sau captarea și stocarea carbonului. Astfel de schimbări tehnologice pot afecta competitivitatea anumitor organizații.

Riscuri de piață: sunt legate de schimbările în cererea și oferta pentru anumite produse și servicii, pe măsură ce consumatorii devin tot mai interesați de impactul asupra mediului. Aceste schimbări pot afecta profitabilitatea și succesul unei companii.

Riscuri de reputație: schimbarea percepției consumatorilor, a angajaților sau a investitorilor în funcție de angajamentul și implicarea unei companii în tranziția către o economie ecologică. Spre exemplu, crearea unei campanii de greenwashing poate genera o reputație negativă ce afectează încrederea și relația cu clienții și investitorii.