Schimbările climatice: oportunități pentru companii

Jul 31

Pătrunderea pe piețe noi și atragerea de clienți

Companiile care inovează și dezvoltă produse și servicii cu emisii scăzute își îmbunătățesc poziția competitivă și au șansa să valorifice schimbarea preferințelor consumatorilor în direcția sustenabilității. Un sondaj recent realizat de Deloitte dezvăluie că 6 din 10 mileniali și membri ai generației Z, cele mai mari grupuri de consumatori în creștere, doresc să susțină companiile sustenabile și sunt din ce în ce mai dispuși să plătească mai mult pentru asta.

Atragerea de investiții

Mai mult de o treime din investițiile totale globale sunt alocate investițiilor sustenabile. Așadar, adoptarea unei strategii de sustenabilitate (sau ESG) și comunicarea acesteia prin rapoarte anuale poate atrage noi investiții. 90% dintre investitorii chestionați de către Ernst&Young în 2021 au declarat că acordă o importanță mai mare acestui aspect atunci când decid în ce organizații să investească decât o făceau înainte de pandemia de COVID-19, iar 74% dintre aceștia au spus că sunt mai predispuși acum să își retragă investițiile dacă organizațiile alese performează slab în domeniul sustenabilității. 

Eficiență în utilizarea resurselor 

Există din ce în ce mai multe dovezi și exemple de organizații care și-au redus cu succes costurile de operare prin îmbunătățirea eficienței proceselor de producție și distribuție, în special în ceea ce privește eficiența energetică, dar și cu privire la alte materiale (ambalaje), apă sau managementul deșeurilor. Un studiu realizat de către Comisia Europeană a relevat faptul că, în funcție de dimensiunea companiei și de tipul măsurilor adoptate pentru eficientizarea resurselor, reducerile de costuri anuale variază de la câteva mii de euro până la un milion de euro.

Energie regenerabilă

Investițiile în energie regenerabilă au fost stimulate în ultimii ani de diverși factori, cum ar fi îngrijorarea globală cu privire la consecințele de mediu ale combustibililor fosili, progresele tehnologice precum panourile solare fotovoltaice (PV), turbinele eoliene și sistemele de stocare a energiei, dar și volatilitatea prețurilor cuplată cu insecuritatea dependenței de combustibili fosili, insecuritate accentuată de invazia Rusiei în Ucraina.

Conform unui studiu, în 2022 investițiile globale în tehnologiile de tranziție energetică au atins 1,3 trilioane USD, cu 19% mai mult decât nivelul investițiilor din 2021 și cu aproape 70% mai mult decât înainte de pandemia de COVID-19. Așadar, trecerea la energie regenerabilă poate însemna pentru IMM-uri reduceri de costuri, mai puține gaze cu efect de seră, rentabilitatea investiției și o reputație bună printre clienți și parteneri.

Cel mai prolific exemplu de companie care a implementat măsuri de eficientizare a resurselor și a energiei este Unilever, care susține că din 2008 a evitat costuri de 733 milioane EUR prin economii de energie, 112 milioane EUR prin măsuri de eficiență a apei și 223 de milioane EUR prin gestionarea deșeurilor în fabrici.


Surse:
  1.  Deloitte Global 2023 Gen Z and Millennial Survey
  2. Reuters, Sustainable investments account for more than a third of global assets, 2021
  3. EY, Is your ESG data unlocking long-term value? Sixth global institutional investor survey, 2021
  4. European Commission, The opportunities to business of improving resource efficiency, 2013
  5. IRENA, Global Landscape of Renewable Energy Finance, 2023