Cum să ai o afacere mai sustenabilă? Economia circulară în acțiune
Apr 1
În urmă cu doar câțiva ani „sustenabilitatea” părea un concept abstract. Acum, începe să fie adoptat de tot mai multe companii, chiar și în România. După cum arată un recent raport Deloitte, opt din zece companii din România se așteaptă la un impact „mare" și „foarte mare" al reglementărilor naționale și europene în domeniul economiei circulare. Așadar, a fi sustenabil nu mai este doar un ideal, ci o necesitate.
Sustenabilitatea nu are în vedere doar mediul. Principiile ESG (environmental, social and corporate governance), adică mediu, societate, guvernanță, se concentrează pe mai mult decât doar niște măsuri prietenoase cu mediul. Principiile unei companii ar trebui să cuprindă și grija față de angajați, asta într-un ansamblu total de măsuri care să definească etica firmei. Ce producem, cum producem, ce lăsăm în urmă și ce efecte avem asupra planetei și asupra oamenilor sunt considerentele de bază pe care trebuie să le avem în vedere atunci când conducem un business.
Ciprian Stănescu, Președinte, Social Innovations Solutions: „De multe ori, sustenabilitatea este asociată cu mediul. Ne gândim poate la resursele energetice, la deșeuri, la risipă, însă este vorba de mai mult de atât. Este vorba despre cum construim o companie etică, o companie care poate să aibă o perspectivă de viitor, care să cuprindă grija față de mediu și grija față de oameni.”
Soluții există, iar unele firme din România au început de mult să le pună în aplicare. De la lucruri mai simple și la îndemână, precum colectarea separată, reducerea consumului de energie și crearea unui loc de muncă pozitiv, cu beneficii pentru angajați, până la schimbarea totală a proceselor și a produselor pe care le pun în piață.
Cele mai des întâlnite produse pe care le găsim aruncate în natură sunt plasticele. Mai exact PET-urile, pungile și ambalajele. Cei de la R-Create au găsit o posibilă soluție în a reduce risipa care se creează prin pachetele pe care le comandăm online, creând ambalaje care pot fi refolosite. Nu sunt din plastic, ci din materiale ecologice care pot fi folosite până la 100 de ori și există și în România. De exemplu, atunci când comandăm online de pe site-ul Cărturești, avem opțiunea de eco-delivery. Când primim pachetul de la livrator, îi lăsăm ambalajul și luăm doar produsele comandate. Ambalajul ajunge înapoi la Cărturești și poate fi refolosit. Când nu mai poate fi reparat, merge spre reciclare.
Cadrul național pentru economia circulară prinde contur. Recent, România a adoptat Planul de acțiune pentru Strategia națională privind economia circulară, care identifică șapte sectoare cheie pentru exploatarea potențialului maxim al economiei circulare, de la industria auto până la textile și ambalaje.
Însă, grija față de mediu poate să vină nu doar prin produsul pe care îl vindem, ci și prin diminuarea risipei pe care o producem ca afacere. Deșeurile vor exista întotdeauna, important este ce facem cu ele. Posibilitatea de colectare separată există și în România. Nu e la fel de ușor poate cum este în alte țări europene, însă în fiecare județ, firmele pot să aibă contracte individuale de colectare separată. Mai mult, unele deșeuri pot, la rândul lor, să intre într-o economie circulară, chiar și în domenii precum retail sau horeca. La cafeneaua magazinului ALTRNTV din București, pungile de cafea se transformă în pungi pentru cumpărături, iar resturile de materiale care rămân în atelierul de textile se transformă în săculeți în care pot fi transportate sau depozitate obiecte.
Alina Țiplea, co-fondatoarea magazinului ALTRNTV: „Ideea a venit din dorința de a reduce deșeurile și de a transforma resturile în produse utile, ca parte din angajamentul nostru pentru sustenabilitate și un viitor mai verde. De asemenea, am încercat să găsim și să folosim un design eco cu soluții inteligente pentru spații durabile. De exemplu, avem huse de perne din piele de ananas, iar cu resturile textile de la ele am realizat huse pentru agende. Abajururile au fost realizate folosind tehnica papier-mâché din resturi de hârtie reciclate, iar sistemul de iluminat inteligent furnizat de Signify este realizat din CD-uri reciclate. Sustenabilitatea nu doar reduce impactul asupra mediului, ci și creează valoare pe termen lung și diferențiază brandul într-o piață tot mai conștientă.”
Pentru multe afaceri, totul se reduce la cost și profit. Este, într-adevăr, o investiție să îți schimbi modul de operare, însă experții spun că exact la această paradigmă ar trebui să lucrăm. Să fii sustenabil este profitabil și poate să facă diferența în viitorul apropiat.
Ciprian Stănescu, Președinte, Social Innovations Solutions: „Începând cu lanțul de aprovizionare și până la produsul final pe care companiile îl oferă cumpărătorilor, businessurile trebui să analizeze constant impactul pe care îl au. Iar cei care nu investesc în măsuri sustenabile, cel mai probabil, vor avea de pierdut în următorii ani.”
Și pentru Alexandru Cristinoi, fondatorul companiei de chipsuri naturale Favr, unele măsuri sunt doar de bun simț. Pe lângă faptul că produce chipsuri din resturi de fructe și malț care altfel ar ajunge la gunoi, Alex a implementat mai multe măsuri prin care să se asigure că amprenta sa de carbon este cât mai mică.
Alexandru Cristinoi, fondatorul companiei Favr: „Nu sunt foarte multe lucruri pe care alte firme nu le-ar putea face, lucruri pe care noi le facem. Avem contract cu firma de salubrizare pentru preluarea selectivă a deșeurilor. Compostăm puținele resturi alimentare pe care le avem în măsura în care se poate, reutilizăm cutiile de carton în care primim noi colete pentru a livra produsele noastre către clienții care nu cum are preț pe aspect, stabilim livrările să coincidă, astfel încât să mergem doar o dată pe săptămână să facem cât mai puține drumuri. Adică sunt efectiv lucruri de bun simț la ce lucrăm.”
După cum subliniază Raul Pop, Director Programe în cadrul Asociației Ecoteca, "economia circulară, dincolo de formulări pretențioase, este doar un model de combatere a risipei. Fie că vorbim de materiale sau materii prime, de clădiri de birouri, depozite sau hale de producție, transport inutil sau energie consumată, pentru orice companie care operează într-un mediu concurențial este extrem de important să aibă grijă de costurile ei, deci să nu risipească resurse."
Exemplele prezentate arată că tranziția spre sustenabilitate nu este doar posibilă, ci și profitabilă pentru afacerile românești. De la soluții simple de reducere a deșeurilor până la modele complete de business circular, fiecare pas contează în construirea unui viitor sustenabil în România.
Sustenabilitatea nu are în vedere doar mediul. Principiile ESG (environmental, social and corporate governance), adică mediu, societate, guvernanță, se concentrează pe mai mult decât doar niște măsuri prietenoase cu mediul. Principiile unei companii ar trebui să cuprindă și grija față de angajați, asta într-un ansamblu total de măsuri care să definească etica firmei. Ce producem, cum producem, ce lăsăm în urmă și ce efecte avem asupra planetei și asupra oamenilor sunt considerentele de bază pe care trebuie să le avem în vedere atunci când conducem un business.
Ciprian Stănescu, Președinte, Social Innovations Solutions: „De multe ori, sustenabilitatea este asociată cu mediul. Ne gândim poate la resursele energetice, la deșeuri, la risipă, însă este vorba de mai mult de atât. Este vorba despre cum construim o companie etică, o companie care poate să aibă o perspectivă de viitor, care să cuprindă grija față de mediu și grija față de oameni.”
Soluții există, iar unele firme din România au început de mult să le pună în aplicare. De la lucruri mai simple și la îndemână, precum colectarea separată, reducerea consumului de energie și crearea unui loc de muncă pozitiv, cu beneficii pentru angajați, până la schimbarea totală a proceselor și a produselor pe care le pun în piață.
Cele mai des întâlnite produse pe care le găsim aruncate în natură sunt plasticele. Mai exact PET-urile, pungile și ambalajele. Cei de la R-Create au găsit o posibilă soluție în a reduce risipa care se creează prin pachetele pe care le comandăm online, creând ambalaje care pot fi refolosite. Nu sunt din plastic, ci din materiale ecologice care pot fi folosite până la 100 de ori și există și în România. De exemplu, atunci când comandăm online de pe site-ul Cărturești, avem opțiunea de eco-delivery. Când primim pachetul de la livrator, îi lăsăm ambalajul și luăm doar produsele comandate. Ambalajul ajunge înapoi la Cărturești și poate fi refolosit. Când nu mai poate fi reparat, merge spre reciclare.
Cadrul național pentru economia circulară prinde contur. Recent, România a adoptat Planul de acțiune pentru Strategia națională privind economia circulară, care identifică șapte sectoare cheie pentru exploatarea potențialului maxim al economiei circulare, de la industria auto până la textile și ambalaje.
Însă, grija față de mediu poate să vină nu doar prin produsul pe care îl vindem, ci și prin diminuarea risipei pe care o producem ca afacere. Deșeurile vor exista întotdeauna, important este ce facem cu ele. Posibilitatea de colectare separată există și în România. Nu e la fel de ușor poate cum este în alte țări europene, însă în fiecare județ, firmele pot să aibă contracte individuale de colectare separată. Mai mult, unele deșeuri pot, la rândul lor, să intre într-o economie circulară, chiar și în domenii precum retail sau horeca. La cafeneaua magazinului ALTRNTV din București, pungile de cafea se transformă în pungi pentru cumpărături, iar resturile de materiale care rămân în atelierul de textile se transformă în săculeți în care pot fi transportate sau depozitate obiecte.
Alina Țiplea, co-fondatoarea magazinului ALTRNTV: „Ideea a venit din dorința de a reduce deșeurile și de a transforma resturile în produse utile, ca parte din angajamentul nostru pentru sustenabilitate și un viitor mai verde. De asemenea, am încercat să găsim și să folosim un design eco cu soluții inteligente pentru spații durabile. De exemplu, avem huse de perne din piele de ananas, iar cu resturile textile de la ele am realizat huse pentru agende. Abajururile au fost realizate folosind tehnica papier-mâché din resturi de hârtie reciclate, iar sistemul de iluminat inteligent furnizat de Signify este realizat din CD-uri reciclate. Sustenabilitatea nu doar reduce impactul asupra mediului, ci și creează valoare pe termen lung și diferențiază brandul într-o piață tot mai conștientă.”
Pentru multe afaceri, totul se reduce la cost și profit. Este, într-adevăr, o investiție să îți schimbi modul de operare, însă experții spun că exact la această paradigmă ar trebui să lucrăm. Să fii sustenabil este profitabil și poate să facă diferența în viitorul apropiat.
Ciprian Stănescu, Președinte, Social Innovations Solutions: „Începând cu lanțul de aprovizionare și până la produsul final pe care companiile îl oferă cumpărătorilor, businessurile trebui să analizeze constant impactul pe care îl au. Iar cei care nu investesc în măsuri sustenabile, cel mai probabil, vor avea de pierdut în următorii ani.”
Și pentru Alexandru Cristinoi, fondatorul companiei de chipsuri naturale Favr, unele măsuri sunt doar de bun simț. Pe lângă faptul că produce chipsuri din resturi de fructe și malț care altfel ar ajunge la gunoi, Alex a implementat mai multe măsuri prin care să se asigure că amprenta sa de carbon este cât mai mică.
Alexandru Cristinoi, fondatorul companiei Favr: „Nu sunt foarte multe lucruri pe care alte firme nu le-ar putea face, lucruri pe care noi le facem. Avem contract cu firma de salubrizare pentru preluarea selectivă a deșeurilor. Compostăm puținele resturi alimentare pe care le avem în măsura în care se poate, reutilizăm cutiile de carton în care primim noi colete pentru a livra produsele noastre către clienții care nu cum are preț pe aspect, stabilim livrările să coincidă, astfel încât să mergem doar o dată pe săptămână să facem cât mai puține drumuri. Adică sunt efectiv lucruri de bun simț la ce lucrăm.”
După cum subliniază Raul Pop, Director Programe în cadrul Asociației Ecoteca, "economia circulară, dincolo de formulări pretențioase, este doar un model de combatere a risipei. Fie că vorbim de materiale sau materii prime, de clădiri de birouri, depozite sau hale de producție, transport inutil sau energie consumată, pentru orice companie care operează într-un mediu concurențial este extrem de important să aibă grijă de costurile ei, deci să nu risipească resurse."
Exemplele prezentate arată că tranziția spre sustenabilitate nu este doar posibilă, ci și profitabilă pentru afacerile românești. De la soluții simple de reducere a deșeurilor până la modele complete de business circular, fiecare pas contează în construirea unui viitor sustenabil în România.
Lansată în 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions alături de Fundația Coca‑Cola, partener fondator și în colaborare cu BCR și Auchan, parteneri principali. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfășurat în 4 țări din Europa Centrala și de Est.


Sprijinim dezvoltarea sustenabilă a societății și a viitorului.
Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures inițiat de Social Innovation Solutions și Fundația Coca-Cola ca partener fondator.
Inițiator

Partener fondator

Partener principal

Partener principal
