Deloitte România: circularitate în industria de retail

Nov 15
Am discutat cu experții Deloitte în economie circulară, Adrian Teampău și Alina Alecu despre oportunitățile de integrare a economiei circulare în retail, pentru a te ajuta să înțelegi cum poți beneficia de aceste modele de afaceri sustenabile.

Alina Alecu

Consultant Senior, Consultanță în economie circulară, Deloitte România

Adrian Teampău

Director, Taxe Indirecte și Economie Circulară, Deloitte România 

Vei descoperi:

  • Pașii pentru a evalua circularitatea afacerii tale
  • Cum să identifici modelul de business cel mai potrivit pentru tine și
  • Tehnologiile disponibile care pot susține această tranziție. 
Într-un context în care sustenabilitatea devine tot mai mult o oportunitate strategică, iar preferințele consumatorilor se îndreaptă spre soluții eco-friendly, cum poate un IMM din retail să-și analizeze procesele și să identifice modelul de afacere circulară care să îi aducă cele mai mari beneficii? 
Primul pas este evaluarea stadiului circularității companiei. Aceasta se realizează prin evaluarea situației actuale a afacerii, inclusiv a produselor, a operațiunilor, a lanțului de aprovizionare și a relațiilor cu părțile interesate. Scopul este să determini în ce mod și în ce măsură activitatea companiei afectează mediul înconjurător.
Strâns legată de pasul anterior este identificarea motivației de a face tranziția către un model de afacere circular: reducerea costurilor, accesarea unor finanțări verzi, grija față de mediu etc. 

Trebuie fixat și rezultatul așteptat ca urmare a tranziției: un lanț de aprovizionare mai sigur și mai scurt, produse mai durabile sau cu un grad mai mare de reparabilitate, înlocuirea materiilor prime cu unele reciclate.

Următorul pas este stabilirea modului de acțiune pentru a ajunge la respectivele rezultate și, în funcție de posibilitățile și strategia afacerii, se poate identifica modelul cel mai adecvat. Un aspect foarte important în acest punct este stabilirea și pregătirea de noi competențe în rândul angajaților.
Ultimul pas este evaluarea impactului pe parcursul etapelor implementării noului model de afacere - pilotare, validare și extindere.

Modele de afaceri circulare care se pretează în industria de retail sunt: revânzare, reparare, reumplere, închiriere și re-proiectare, reciclare.

Retailerii trebuie să țină cont de câteva criterii pentru a alege cel mai potrivit model de afacere circular, și anume:

 categoriile de produse pe care le vând
 prețul produselor
 valoarea reziduală a produselor (cât timp își păstrează produsele de obicei valoarea în timp),
 dacă vând o marcă proprie sau oferă produse de la mai multe mărci terțe,
 capabilitățile logistice care ar putea avantaja un model circular (ex. spațiu de depozitare, flota de transport proprie)
Implementarea unor modele de afacere circulare necesită utilizarea unor tehnologii accesebile și adaptabile la dimensiunea afacerii care să sprijine procesele să optimizeze operațiunile și să faciliteze interacțiunile cu clienții.

Unele dintre aceste tehnologii pot fi reprezentate de automatizări la nivel de flux de producție și livrare, pașaport digital al produselor, servicii de sortare, curățare și reparare, infrastructură logistică și multe altele.
În contextul tranziției către un model de afacere circulară, ce tipuri de tehnologii ar trebui să ia în considerare un retailer pentru a-și optimiza procesele, a reduce risipa și a facilita interacțiunile cu clienții, asigurând în același timp sustenabilitatea și eficiența operațională?

În funcție de modelul de afacere ales, retailerii pot alege să învestească în:

Tehnologii de gestionare al inventarului 

care pot oferi date despre vânzările produselor, optimizând utilizarea resurselor, reducând risipa și prevenind acumularea de produse nevândute;

Tehnologii de reparație și recondiționare

care pot implica software-uri de planificare și gestionare a lucrărilor de reparație pentru produsele vândute sau pur și simplu ateliere de reparații și recondiționare ale produselor returnate de clienți;

Platforme digitale și e-commerce

prin care companiile își pot crea canale digitale de unde clienții au opțiunea să achiziționeze direct produsele scurtând lanțul logistic, precum și produse revândute sau recondiționate;

Platforme de închiriere

care permit clienților să închirieze produse pe termen scurt, după care sunt returnate și reintroduse în circuitul de vânzare sau închiriere;

Tehnologii de colectare și returnare

implementarea unor sisteme prin care clienții pot returna ambalajele sau produsele uzate pentru a fi reciclate sau reutilizate (modelul SGR);

Tehnologii de reumplere

anumite produse se pot preta pentru a fi vândute printr-un sistem de reumplere. Retailerul poate pune la dispoziția clienților ambalaje reutilizabile, iar aceștia le pot umple cu cantitatea dorită de produs. 
Tranziția către un model de afaceri circular nu poate avea loc în cadru restrâns, fiind nevoie de implicarea tuturor actorilor de pe întreg lanțul de aprovizionare, de la parteneri, la furnizori și la clienți. În plus, noua Directiva privind raportarea de sustenabilitate, ce se va aplica în anii ce urmează și unor IMM-uri, propune auditarea, prin urmare datele ce vor fi raportate trebuie să fie reale. E nevoie de colaborare pe întreg lanțul de aprovizionare, și de parteneri care au aceeași viziune cu cea a companiei, pentru a raporta date credibile și reale.

Criterii în selectarea partenerilor logistici și a furnizorilor

Certificări de mediu

(de ex. ISO 14 001) și conformarea cu legislația națională și internațională aplicabilă;

Transparența proceselor

partenerii ar trebui să ofere un grad ridicat de transparență în privința practicilor lor de gestionare a deșeurilor și a lanțului de aprovizionare;

Trasabilitatea materialelor 

pentru a urmări originea și destinația materialelor reciclate sau refolosite, asigurând astfel o conformitate cu principiile economiei circulare;

Politicile și strategiile partenerilor/furnizorilor

privind economia circulară și sustenabilitate - pentru a se asigura că obiectivelor lor sunt în concordanță cu obiectivele companiei;

Acțiunile de cercetare și inovare

pe care compania le întreprinde în dezvoltarea și adaptarea la principiile economiei circulare;

Impactul în societate

 și adaptarea la schimbările climatice;

Colaborare și parteneriate pe termen lung

partenerii ar trebui să fie dispuși să încheie parteneriate pe termen lung și parteneriate strategice pentru a putea susține tranziția către un model de afaceri circular;

Investițiile

pe care o companie le face în vederea atingerii unei eficiențe energetice și în vederea reducerii amprentei de carbon.
Când vine vorba de resurse, care sunt opțiunile la care pot să apeleze antreprenorii pentru a facilita procesul de tranziție către economia circulară? 

Tranziția către economia circulară poate fi un proces complex pentru IMM-uri, dar există numeroase resurse și forme de suport disponibile care pot facilita acest proces, cum ar fi suportul financiar și subvențiile, consultanța și asistența tehnică, resursele educaționale și platformele online, instrumentele digitale, certificările și standardele, rețelele de afaceri și comunitățile de practică si inițiativele locale și regionale.


Finanțările la care pot apela companiile pentru tranziția către economia circulară
pot veni din fonduri europene precum PNRR, POR România, Horizon Europe, Program Life sau surse publice naționale puse la dispoziție de AFM sau Ministerul Economiei prin Schema de ajutor de minimis pentru economia circulară. De asemenea, companiile pot apela și la surse private de finanțare - instituții bancare sau financiare, societăți private.

Un altfel de suport la care pot apela IMM-urile este consultanța și asistența tehnică. Există consultanți și firme de consultanță care se specializează în economia circulară și care pot oferi expertiză tehnică, ajutând IMM-urile să identifice oportunități, să dezvolte strategii și să implementeze soluții circulare.

Resursele educaționale la care pot apela sunt platformele europene dedicate economiei circulare, cum ar fi European Circular Economy Stakeholder, webinariile susținute de profesioniști specializați sau cursurile online. În plus, există o serie de rapoarte, studii, ghiduri pe care IMM-urile le pot accesa gratuit și care, odată parcurse, pot aduce o înțelegere mai clară a conceptului de economie circulară și a direcțiilor ce trebuie întreprinse pentru a realiza tranziția.

Reglementările și standardele specifice pot reprezenta un punct de plecare, de exemplu ISO 14001, la care se adaugă standardele de economie circulară nou apărute, dar și certificările ecologice.
Prin accesarea acestor resurse și forme de suport, IMM-urile pot naviga mai ușor tranziția către economia circulară, maximizând atât impactul pozitiv asupra mediului, cât și beneficiile economice.

Lansată în 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions alături de Fundația Coca‑Cola, partener fondator și în colaborare cu BCR și Auchan, parteneri principali. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfășurat în 4 țări din Europa Centrala și de Est.