Antreprenorii sunt conștienți de impactul schimbărilor climatice. Trei sferturi cred că acestea vor influența semnificativ mediul de afaceri. Energia regenerabilă (59%) și practicile sustenabile (53%) sunt văzute ca factori cheie pentru succesul unei companii în viitor.
Pentru cei mai mulți antreprenori, sustenabilitatea înseamnă, înainte de toate, dezvoltare durabilă. Aproape toți antreprenorii văd în aceasta o modalitate de a asigura viitorul afacerii lor. Este interesant că îndeplinirea așteptărilor angajaților (90%) este aproape la fel de importantă ca îndeplinirea așteptărilor clienților (88%). Practic, oamenii sunt pe primul loc!
În mod interesant, costurile de finanțare reduse (79%) și eficiența energetică (69%) sunt văzute ca beneficii majore ale unui model de afacere durabil, iar reducerea amprentei de carbon (63%) este, deși importantă, mai puțin prioritară.
Cine ia deciziile de sustenabilitate?
În majoritatea companiilor, deciziile sunt luate de proprietar sau CEO, evidențiind centralizarea puterii de decizie la nivelul conducerii IMM-urilor. Doar 3% dintre acestea au un manager dedicat sustenabilității, iar 16% implică toți angajații în procesul decizional.
Majoritatea repondenților (73%) nu au setat obiective și ținte legate de impactul activității asupra mediului și a societății. Cei care au făcut-o, s-au concentrat pe colectarea selectivă și reciclarea deșeurilor, eficiența energetică și producerea energiei din surse regenerabile. Interesant este că, deși energia regenerabilă este văzută ca un factor cheie pentru succes, gestionarea deșeurilor este prioritară în stabilirea obiectivelor. Te ajutăm să îți setezi obiectivele care îți vor îmbunătăți operațiunile și costurile în noul nostru curs.
Dintre cei care au stabilit obiective, mai bine de o treime se concentrează pe emiterea de facturi electronice (75%), colectarea selectivă a deșeurilor (71%) și utilizarea iluminatului eficient energetic (55%).
Utilizarea automobilelor electrice sau a transportului alternativ este încă la un nivel scăzut (10%).
Write your awesome label here.
Principalele provocări
Resursele financiare sunt cel mai mare obstacol în adoptarea de practici durabile pentru 48% dintre antreprenori, urmate de timpul necesar și cunoștințele insuficiente.
Mai mult, 62% dintre IMM-uri nu colectează date de sustenabilitate, iar majoritatea antreprenorilor (68%) nu se consideră suficient de bine informați în legătură cu reglementările UE din domeniu.
Finanțarea sustenabilității
Majoritatea repondenților nu au accesat finanțări verzi. Motivul principal? Costurile suplimentare. Fondurile nerambursabile sunt preferate de 64% dintre antreprenori, iar cei care au accesat finanțări verzi au folosit fondurile pentru proiecte precum montarea de panouri fotovoltaice.
Concluzii
Analiza noastră relevă că, deși antreprenorii români recunosc importanța sustenabilității și impactul ei asupra succesului afacerii pe termen lung, aceștia se confruntă cu provocări semnificative legate de resursele financiare și cunoștințele necesare pentru a face schimbări reale. Academia de Sustenabilitate este aici pentru a sprijini antreprenorii în tranziția spre durabilitate și competitivitate.
Lansată în 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions alături de Fundația Coca‑Cola, partener fondator. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfășurat în 4 țări din Europa Centrala și de Est.
Acest material a fost redactat de Daria Teodora Hau, Sustainability Lead la Social Innovation Solutions
Abonează-te la newsletter!
Academia de Sustenabilitate este aici pentru a te sprijini în tranziția spre durabilitate și competitivitate. Urmărește-ne în continuare și abonează-te la newsletterul nostru pentru a afla primul ce oportunități am creat pentru IMM-uri.
Mulțumim!
Sprijinim dezvoltarea sustenabilă a societății și a viitorului.
Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures inițiat de Social Innovation Solutions și Fundația Coca-Cola ca partener fondator.