10 practici ale unui magazin sustenabil
Aug 23
/
Daria Teodora Hau - Sustainability Lead
Ca retailer, ai un rol important în promovarea sustenabilității și a unui comportament de consum mai responsabil, făcând legătura între furnizorii din amonte și consumatorii din aval.
Prin practici mai responsabile, poți reduce impactul asupra mediului și răspunde mai bine nevoilor clienților tăi. În continuare, vei găsi câteva idei de de practici comerciale pe care le poți dezvolta pentru a polua mai puțin și pentru a întâmpina mai bine nevoile acestora.
1. Încearcă să te aprovizionezi direct de la producători
Deși accesul este mult mai facil în relația cu distribuitorii, producătorii joacă un rol esențial în portofoliul de achiziții al unui magazin. Totodată, poți seta obiective comune pentru anumite produse, cum ar fi folosirea de ambalaje reutilizabile sau articole de transport returnabile. Utilizarea acestor tipuri de ambalaje poate încuraja cumpărătorii să le trimită înapoi producătorilor, transferând presiunea de a sorta și elimina ei înșiși ambalajul.
2. Gestionează-ți eficient portofoliul de achiziții
Odată ce ai înțeles misiunea de cumpărare a clienților tăi, poți să vii mult mai bine în întâmpinarea acesteia. Definește clar ce vinzi și menține simplu portofoliul de achiziții! Poate decizi că ești cel mai bun magazin pentru coșul de cumpărături de bază. Atunci, cea mai mare parte a produselor tale ar trebui să se încadreze în această categorie și să vinzi jucării sau ochelari de soare nu este cea mai bună idee. Diversifică portofoliul în special în categoriile de bază care te definesc.
3. Introdu alimente sănătoase
În Uniunea Europeană, aproximativ 60% dintre consumatori încearcă să mănânce în mod activ sănătos. Pentru unii asta înseamnă reducerea consumului de carne, pentru alții înseamnă renunțarea la aromele artificiale și la conservanți.
Un studiu Reveal Marketing Research a arătat că 52% dintre românii care locuiesc în mediul urban obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane, persoanele de peste 55 de ani consumând cel mai des.
Asigură-te că pui la dispoziție alimente pentru clienții preocupați de sănătatea lor.
4. Organizează produsele eficient pentru a reduce risipa alimentară
Reaprovizionează rafturile cu produse mai vechi în față și în centru pentru a le menține în mișcare.
Rotește des produsele perisabile pentru a evita „vânătăile” și alte daune.
Înțelege cantitatea maximă de alimente perisabile care pot fi plasate pe un raft, pentru a evita deteriorarea acestora.
5. Oferă discounturi la finalul zilei pentru produsele aproape de expirare sau donează-le
Pe fondul creșterii inflației, discounturile au devenit din ce în ce mai populare în rândul retailerilor, iar acestea sunt foarte apreciate de consumatori. Pentru donații, poți alege să o faci pe cont propriu, sau să intri în contact cu organizații precum Banca pentru Alimente.
Se observă un trend al consumatorilor care fac tranzacția la comercianți mai ieftini, la prețuri mai mici, chiar dacă acest lucru înseamnă uneori să renunțe la calitatea produselor. Acolo unde consumatorii sunt mai puțin dispuși să renunțe la calitate, aceștia vor căuta promoții.
6. Vinde cât mai multe dintre produse vrac sau cu posibilitatea de reumplere (refill) a recipientului
Oferă clienților posibilitatea de a achiziționa unele produse vrac. Articole care se pretează unui astfel model sunt: cereale, leguminoase, nuci, semințe, fructe uscate, condimente, uleiuri, oțet, cafea, ceai și produse de igienă.
Pe lângă impactul de mediu mai scăzut al acestor produse care nu sunt ambalate individual, cumpărarea în vrac este și una dintre strategiile preferate de români pentru a economisi bani și a își gestiona mai bine coșul de cumpărături.
7. Renunță la pungile de plastic
Renunțarea la pungile de plastic reprezintă una dintre cele mai vizibile practici comerciale sustenabile implementate în magazinele din întreaga lume.
Deoarece introducerea de pungi reutilizabile sau de hârtie reprezintă o investiție importantă, un pas imediat pe care îl poți face este acela de a încuraja clienții să își aducă propriile pungi atunci când vin la cumpărături. O altă metodă prin care poți colabora cu clienții pentru eliminarea pungilor de plastic este implementarea unui sistem de returnare. Magazinul Zero Waste din București are un astfel de program în care clienții pot returna la următoarea vizită în magazin borcanele și alte recipiente în care au pus cumpărăturile vrac.
8. Promovează opțiunile resigilate sau second-hand
Piața europeană a produselor second-hand valorează acum peste 32 de miliarde de euro și se estimează că va ajunge la 86 de miliarde de euro până în 2028, cu o creștere anuală de 22%. Tinerii sunt în mod special implicați în piața second-hand, 81% dintre repondenții între 18 și 24 de ani spunând că au cumpărat sau vândut bunuri second-hand în ultimul an. Dezvoltă parteneriate cu furnizorii tăi pentru a vinde bunurile returnate și bunurile deteriorate.
9. Oferă posibilitatea de închiriere a produselor
Serviciile de închiriere permit consumatorilor să testeze un produs fără a se angaja să îl cumpere și să îl dețină pe termen lung. Aceste servicii îți oferă oportunitatea de a-ți expune produsele unui public mai larg. Clienții care ezită să facă o achiziție pot încerca produsul printr-un serviciu de închiriere, crescând astfel șansele de a-l cumpăra ulterior. Prin includerea opțiunilor de închiriere în modelul tău de afaceri, poți accesa noi surse de venit.
Acest model prinde tracțiune pe piața românească, în special pentru închirierea articolelor de îmbrăcăminte și a electrocasnicelor.
10. Cumpărături online mai responsabile
10. Cumpărături online mai responsabile
Aproximativ 40% dintre achizițiile online sunt returnate. Chiar dacă articolul este returnat în stare bună, întregul proces de returnare este costisitor din cauza forței de muncă, a transportului și a inspecției necesare, lucru care creează un cost suplimentar de aproximativ 66% din prețul articolului inițial. Asigură-te că descrierile produselor sunt detaliate, precise și însoțite de imagini și videoclipuri reprezentative, astfel încât cumpărătorii să înțeleagă exact ce cumpără.
Cumpărăturile online generează de cinci ori mai multe emisii de la ambalaje (cutii ondulate, folii cu bule etc.) comparativ cu emisiile asociate cu utilizarea de pungi de plastic sau hârtie în magazinele fizice. Asigură-te că folosești cât mai puțin ambalaj sau chiar ambalaje returnabile, alături de un sistem de puncte pentru clienții care returnează.
Lansată în 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions alături de Fundația Coca‑Cola, partener fondator și în colaborare cu BCR și Auchan, parteneri principali. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfășurat în 4 țări din Europa Centrala și de Est.
Sprijinim dezvoltarea sustenabilă a societății și a viitorului.
Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures inițiat de Social Innovation Solutions și Fundația Coca-Cola ca partener fondator.
Inițiator
Partener fondator
Partener principal
Partener principal