STUDIU DE CAZ: Nestlé, compensații de carbon și o soluție de mijloc

Aug 7

Introducere

Compensarea emisiilor de carbon este un mecanism pe care din ce în ce mai multe companii îl folosesc pentru a deveni neutre climatic. Acest mecanism le permite companiilor să își compenseze propriile emisii de gaze cu efect de seră, investind în proiecte externe (precum cele de împăduriri) care reduc sau elimină dioxidului de carbon din atmosferă.

Totuși, compensațiile de carbon au primit în ultima vreme ștampila de greenwashing, iar companii precum Nestlé au declarat că renunță complet la ele. Sunt compensațiile de carbon o componentă importantă din strategia ESG a unei companii?

Zero emisii nete sunt tot emisii

Să spunem că ABC, o companie producătoare de autovehicule din Franța, emite 1000 de tone de dioxid de carbon (CO2) pe an în timpul procesului de producție la fabrica sa din Montpellier. Pentru a compensa aceste emisii și a atinge neutralitatea climatică în procesul de producție, ABC a luat decizia de a investi într-un parc eolian în Nigeria. Acest parc eolian va produce energie regenerabilă, înlocuind astfel o cantitate echivalentă de energie generată din combustibili fosili, care, altfel, ar fi emis CO2 în atmosferă. Deși ABC și-a echilibrat emisiile de CO2 și poate revendica titlul de companie neutră climatic, în realitate, compania nu a depus niciun efort pentru a-și reduce propriile emisii.

Din acest motiv, companiile sunt tot mai criticate pentru că se bazează pe sisteme de compensare a emisiilor în loc să le reducă efectiv. Un studiu recent al planurilor de neutralitate climatică a 24 de companii globale a relevat că 17 dintre ele nu au angajamente clare sau suficiente de reducere a emisiilor. În total, angajamentele celor 24 de companii ar duce doar la o reducere de 36% a emisiilor (față de recomandarea de de 90-95%). În același timp, aceste companii intenționează să compenseze între 23% și 45% din emisii.

Compensațiile de carbon pierd credibilitate

Îngrijorările cu privire la dependența excesivă de sistemele de compensare au crescut, întrucât a devenit evident că acestea oferă doar o soluție temporară și nu adresează în mod direct și eficient problema emisiilor. O investigație the Guardian de anul acesta asupra Verra, cel mai mare certificator de compensații de carbon (folosit de companii precum Gucci, Disney sau Shell), a dezvăluit că peste 90% dintre compensațiile oferite nu au nicio valoare și sunt considerate „certificări fantomă".

În acest context, companiile sunt sfătuite să recurgă cu atenție la compensațiile de carbon. Inițiativa Voluntară de Integritate a Piețelor de Carbon recomandă firmelor să-și raporteze anual emisiile, să demonstreze că îndeplinesc cu succes un obiectiv științific de reducere a emisiilor și să folosească compensațiile de carbon doar în subsidiar, pentru a contribui la atenuarea schimbărilor climatice (climate mitigation), nu pentru a-și „anula” emisiile

Nestlé renunță la compensațiile de carbon

În 2019, Nestlé și-a anunțat angajamentul de a ajunge la zero emisii nete de gaze cu efect de seră până în 2050. La trei ani după ce și-a publicat planul prin care își propune să-și atingă obiectivele climatice, cel mai mare producător de alimente din lume a anunțat că va renunța la utilizarea compensațiilor de carbon pentru a atinge neutralitatea climatică pentru unele dintre brandurile sale. În schimb, se va concentra pe proiecte și activități concrete de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră acolo unde chiar contează.

95% dintre emisiile Nestlé provin din lanțul de aprovizionare, deci inițiativele precum cea de a investi în agricultură regenerativă și de a-și aproviziona 50% din ingredientele cheie prin aceste metode până în 2030 sau cea de a face tranziția la energie electrică 100% regenerabilă până în 2025 sunt singurele inițiative capabile să conducă compania spre o neutralitate climatică reală, nu compensată.

Concluzie

Nestlé nu este singura companie care a decis să renunțe la compensațiile de carbon și să se concentreze pe activități concrete de reducere a emisiilor. Aceasta reflectă un trend general în rândul companiilor care anterior se bazau pe scheme de compensare, dar care au anunțat în 2023 că nu vor mai continua pe acest drum.

Reducerea emisiilor ar trebui să fie întotdeauna obiectivul principal al unei strategii de neutralitate climatică. Acest obiectiv poate fi atins prin adoptarea unor practici mai sustenabile, trecerea la surse de energie regenerabilă, îmbunătățirea eficienței energetice sau colaborarea cu partenerii din lanțul de aprovizionare pentru a reduce emisiile indirecte.

Schemele de compensare pot fi utilizate ca o modalitate de a compensa sau echilibra emisiile de gaze cu efect de seră care nu pot fi reduse în mod imediat sau complet. Cu toate acestea, ele ar trebui să fie considerate doar un supliment în cadrul strategiei de responsabilitate corporativă (ESG) și nu ar trebui să înlocuiască eforturile de reducere directă a emisiilor.

Surse:

  1. NewClimate Institute și Carbon Market Watch, Corporate Climate Responsibility Monitor 2023. Science Based Targets initiative, Corporate Net-Zero Standard, 2023.
  2. Science Based Targets initiative, Corporate Net-Zero Standard, 2023.
  3. The Guardian, Revealed: more than 90% of rainforest carbon offsets by biggest certifier are worthless, analysis shows, 2023.
  4. Voluntary Carbon Markets Integrity Initiative, Claims Code of Practice Building integrity in voluntary carbon markets, 2023.
  5. Accelerate, Transform, Regenerate: Nestlé’s Net Roadmap March 2023.
  6. Petya Trendafilova, Major Corporations Scrap Carbon Offsets To Focus On Reductions, Carbon Herald, 2023.
  7. Sursa poza articol: ESG Today.